Listing 1 - 10 of 115 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Tien procent van alle studenten kampt met studieproblemen, ongeacht de opleiding. In dit boek beschrijft Rien Heijne zijn ervaring met het begeleiden van studenten in het hoger beroepsonderwijs. Hij geeft aan hoe hij studenten bereikt die niet de gewenste verhouding tussen inspanning en resultaat halen, ondanks alle impulsen van en aansturing door hun opleiding. Studieproblemen blijken zich op 3 niveaus af te spelen: de concrete vaardigheden, de opvattingen over leren en doceren en zelfwaardering. Het begeleidingstraject dat Heijne in dit boek beschrijft, illustreert deze niveaus en hun onderlinge samenhang en maakt duidelijk hoe studenten effectiever kunnen worden begeleid. De auteur aarzelt niet af en toe zijn vinger op zere plekken te leggen. Zo is het geboden onderwijs voor de student een gegeven, maar onderdelen ervan ontwikkelen niet altijd de beoogde competenties. Heijne signaleert dit niet alleen, maar geeft ook aan hoe het standaardcurriculum kan worden aangepast zodat bijeenkomsten voor veel studenten een meer uitdagend karakter krijgen. Het boek inspireert docenten ook reguliere begeleidingstaken meer diepgang te geven en de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden bij studenten te bevorderen
Studiemethoden --- Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs --- Studiemethode
Choose an application
Boekje met hulpmiddelen voor de leerlingen om taakopdrachten zelfstandiger te kunnen maken.
453.3 --- Daltononderwijs --- Leren leren --- (zie ook: Studiemethoden)
Choose an application
Een praktisch naslagwerk voor kinderen in het basisonderwijs en hun ouders, gebaseerd op de bekende Beeld en Brein methode en het Basis Balans model. Met vele handreikingen, oefeningen en werkmethodes om leer- en onzekerheidsproblemen bij kinderen aan te pakken.
Study methods --- leren leren --- studiemethoden --- Primary education --- Beelddenken --- Lager onderwijs --- Leren --- Leermethoden --- Kinderen --- Studiemethoden --- beelddenken --- leerproblemen --- 450.8 --- Basisonderwijs --- Faalangst --- Geheugen --- Huiswerk --- Leerproblemen --- Leren leren --- Methodiek van het studeren --- (zie ook: Studiemethoden) --- Leermethode --- Kind --- Studiemethode --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
2
Studiemethodes. --- Study methods --- School management --- leren leren --- studiebegeleiding --- studiemethoden --- #KVHB:Studeren --- #KVHB:Studiemethodiek --- 450.8 --- Leren leren --- Ouderlijke verantwoordelijkheid --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- studiemethode --- Methodiek van het studeren --- 450.9 --- Lager onderwijs --- Studiemethoden --- Overige onderwerpen --- (zie ook: Studiemethoden) --- (zie ook: Leren leren)
Choose an application
De Praktische cursus samenvatten is een methode om snel door te dringen tot de kern van teksten voor de studie of het toekomstige beroep. In de eerste helft leren studenten tekstkaarten ('bookmaps') te maken om de essentie vast te leggen van wat zij in een tekst hebben gelezen. Een tekstkaart is een ruimtelijke afbeelding van de structuur en de kernideeën van de tekst. De tweede helft behandelt het gebruik van tekstkaarten in de dagelijkse praktijk. Tekstkaarten doen een beroep op het visuele geheugen. Daardoor zijn zij goed te gebruiken ter voorbereiding op tentamens en vormen zij een solide hulpmiddel voor mondelinge en schriftelijke rapportages. Vanuit tekstkaarten maakt de student samenvattingen en eigen teksten op basis van de gebruikte teksten. Het laatste hoofdstuk biedt de kortste complete cursus over titelbeschrijving die er bestaat. (Bron: www.noordhoffuitgevers.nl)
Samenvatten. --- Samenvattingen. --- Study methods --- leren leren --- samenvatten --- studiemethoden --- 450.8 --- 499.5 --- Samenvatten --- Studiemethoden --- samenvatten (ler) --- Methodiek van het studeren --- Schriftelijke communicatie --- (zie ook: Leren leren)
Choose an application
Choose an application
Study methods --- Secondary education --- leren leren --- studiemethoden --- 450.8 --- 464 --- Beelddenken --- Denken --- Faalangst --- Geheugen --- Huiswerk --- Kinderen --- Leerproblemen --- Leren --- Leren leren --- Secundair onderwijs --- Methodiek van het studeren --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Studiemethoden)
Choose an application
Educational psychology --- MAC-waarden (Maximaal Aanvaardbare Concentratie) --- Educational sciences --- psychologie --- Study methods --- Psychology --- concentratieproblemen --- studiemethoden --- Affective and dynamic functions --- concentratie
Choose an application
Studeren aan het hoger onderwijs is voor vele studenten een uitdaging. Hoe begin je aan zo'n grote cursus? Hoe plan je alles in? Hoe bereid je je best voor op de examens? Het vergt een andere strategie dan in het secundair onderwijs en het is niet altijd gemakkelijk om een eigen studiemethode te vinden.In Starten met studeren ga je aan de hand van concrete oefeningen na welke stappen je kan zetten om je studieaanpak te verbeteren. Het is in eerste instantie bedoeld voor individueel gebruik door studenten van het hoger onderwijs. Daarnaast kan het ook ondersteuning bieden bij studentenbegeleiding.Het werkboek werd samengesteld door studentenpsychologen van de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen. Het is een werkboek uit de praktijk, voor de praktijk. Inspirerende tips en tricks om zelf aan de slag te gaan met verschillende aspecten van het studeren.
Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs. --- Study methods --- studiemethoden --- Higher education --- studiemethode-begeleiding --- 450.8 --- 489.52 --- hoger onderwijs --- studieplanning --- Hoger onderwijs ; Vlaanderen --- studieadvies --- 371.322.6 --- 159.953.5 --- 691 --- 159.953.5 Leren. Verwerven van kennis --- Leren. Verwerven van kennis --- 371.322.6 Leren studeren --- Leren studeren --- Methodiek van het studeren --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 378 --- 371.21 --- Pedagogie en didactiek --- Leren --- Studiemethoden --- Hoger onderwijs --- Studievaardigheden --- Study methods. --- Higher education. --- studiemethode-begeleiding. --- studiemethoden. --- studiebegeleiding --- studievaardigheden --- leren studeren --- Studiemethode --- leren leren --- didactiek --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- studying
Choose an application
Zelfgestuurd leren in het hoger onderwijs - Survivalkit voor de eerste maanden wil studenten uit het eerste jaar van het hoger onderwijs ondersteunen bij het verwerven of verder ontwikkelen van de vaardigheden van zelfgestuurd leren. De survivalkit is opgebouwd uit vijf modules, waarin de kernprocessen uit de drie fasen van zelf gestuurd leren in logische volgorde aan bod komen. Elke module bestaat uit theorie en oefeningen. Het duurt ongeveer een uur om een module af te werken en het is de bedoeling dat een student de eerste vier modules gespreid over één semester (12 weken) doorloopt. De vijfde module gaat over zelfreflectie na de examens. De survivalkit is ontwikkeld voor zelfstandige verwerking door een individuele student, maar kan ook door studiebegeleiders gebruikt worden ter ondersteuning van individuele of groepsgewijze studiebegeleiding.
Onderwijskunde --- Studiemethode. --- Didactics of higher education. --- HO (hoger onderwijs). --- Study methods. --- leren leren. --- studiemethoden. --- zelfgestuurd onderwijs. --- leren leren --- HO (hoger onderwijs) --- studiemethoden --- Didactics of higher education --- zelfgestuurd onderwijs --- Study methods --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- Academic collection --- hoger onderwijs --- studiebegeleiding --- 489.52 --- zelfsturend leren --- Leren leren. --- 378 --- 371.21 --- Differentiatie --- Hoger onderwijs --- Zelfstudie --- Onderwijs --- Studiemethoden --- Onderwijsvernieuwing --- Zelfgestuurd onderwijs --- Leren leren --- 489.52 ) Studiebegeleiding --- studietechnieken --- zelfreflectie --- zelfstudie --- 489.5 --- Studietechnieken --- Zelfgestuurd leren --- Studiemethode --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 115 | << page >> |
Sort by
|