Narrow your search
Listing 1 - 10 of 115 << page
of 12
>>
Sort by

Book
De begeleiding van studenten met studieproblemen
Author:
ISBN: 9789031344543 Year: 2005 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tien procent van alle studenten kampt met studieproblemen, ongeacht de opleiding. In dit boek beschrijft Rien Heijne zijn ervaring met het begeleiden van studenten in het hoger beroepsonderwijs. Hij geeft aan hoe hij studenten bereikt die niet de gewenste verhouding tussen inspanning en resultaat halen, ondanks alle impulsen van en aansturing door hun opleiding. Studieproblemen blijken zich op 3 niveaus af te spelen: de concrete vaardigheden, de opvattingen over leren en doceren en zelfwaardering. Het begeleidingstraject dat Heijne in dit boek beschrijft, illustreert deze niveaus en hun onderlinge samenhang en maakt duidelijk hoe studenten effectiever kunnen worden begeleid. De auteur aarzelt niet af en toe zijn vinger op zere plekken te leggen. Zo is het geboden onderwijs voor de student een gegeven, maar onderdelen ervan ontwikkelen niet altijd de beoogde competenties. Heijne signaleert dit niet alleen, maar geeft ook aan hoe het standaardcurriculum kan worden aangepast zodat bijeenkomsten voor veel studenten een meer uitdagend karakter krijgen. Het boek inspireert docenten ook reguliere begeleidingstaken meer diepgang te geven en de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden bij studenten te bevorderen


Book
Dalton opzoekboekje.
Authors: ---
ISBN: 9789054720911 Year: 2009 Publisher: Nieuwegein Arko

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Boekje met hulpmiddelen voor de leerlingen om taakopdrachten zelfstandiger te kunnen maken.


Book
Beeld en brein : schoolbasis : effectief leren in balans met jezelf
Authors: ---
ISBN: 9789080875432 Year: 2010 Publisher: Winkel Instituut Kind in Beeld

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een praktisch naslagwerk voor kinderen in het basisonderwijs en hun ouders, gebaseerd op de bekende Beeld en Brein methode en het Basis Balans model. Met vele handreikingen, oefeningen en werkmethodes om leer- en onzekerheidsproblemen bij kinderen aan te pakken.


Book
Help ! Hoe kan ik mijn kind helpen... studeren : voor ouders van kinderen die leren... studeren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9062002773 Year: 2003 Publisher: Brugge Die Keure


Book
Praktische cursus samenvatten.
Author:
ISBN: 9789001400163 9001400167 Year: 1997 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Praktische cursus samenvatten is een methode om snel door te dringen tot de kern van teksten voor de studie of het toekomstige beroep. In de eerste helft leren studenten tekstkaarten ('bookmaps') te maken om de essentie vast te leggen van wat zij in een tekst hebben gelezen. Een tekstkaart is een ruimtelijke afbeelding van de structuur en de kernideeën van de tekst. De tweede helft behandelt het gebruik van tekstkaarten in de dagelijkse praktijk. Tekstkaarten doen een beroep op het visuele geheugen. Daardoor zijn zij goed te gebruiken ter voorbereiding op tentamens en vormen zij een solide hulpmiddel voor mondelinge en schriftelijke rapportages. Vanuit tekstkaarten maakt de student samenvattingen en eigen teksten op basis van de gebruikte teksten. Het laatste hoofdstuk biedt de kortste complete cursus over titelbeschrijving die er bestaat. (Bron: www.noordhoffuitgevers.nl)


Book
Tactisch studeren
Authors: ---
ISBN: 9062836682 Year: 1986 Publisher: Muiderberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Beeld en Brein : sneller, leuker en effectiever leren : een praktisch naslagwerk voor ouders, leerkrachten en leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9080875422 Year: 2005 Publisher: S.l. Bureau Bezem

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Concentratie : een pedagogisch verantwoorde methode, vele jaren getoetst in onderwijs, gezins- en bedrijfsleven.
Author:
ISBN: 9026616147 Year: 1976 Publisher: Nijkerk : Callenbach,


Book
Starten met studeren : ingrediënten voor je studieaanpak in het hoger onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789057181863 905718186X Year: 2012 Publisher: Antwerpen UPA (University Press Antwerp)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studeren aan het hoger onderwijs is voor vele studenten een uitdaging. Hoe begin je aan zo'n grote cursus? Hoe plan je alles in? Hoe bereid je je best voor op de examens? Het vergt een andere strategie dan in het secundair onderwijs en het is niet altijd gemakkelijk om een eigen studiemethode te vinden.In Starten met studeren ga je aan de hand van concrete oefeningen na welke stappen je kan zetten om je studieaanpak te verbeteren. Het is in eerste instantie bedoeld voor individueel gebruik door studenten van het hoger onderwijs. Daarnaast kan het ook ondersteuning bieden bij studentenbegeleiding.Het werkboek werd samengesteld door studentenpsychologen van de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen. Het is een werkboek uit de praktijk, voor de praktijk. Inspirerende tips en tricks om zelf aan de slag te gaan met verschillende aspecten van het studeren.


Book
Zelfgestuurd leren in het hoger onderwijs : Survivalkit voor de eerste maanden
Authors: ---
ISBN: 9044117270 9789044117271 Year: 2005 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zelfgestuurd leren in het hoger onderwijs - Survivalkit voor de eerste maanden wil studenten uit het eerste jaar van het hoger onderwijs ondersteunen bij het verwerven of verder ontwikkelen van de vaardigheden van zelfgestuurd leren. De survivalkit is opgebouwd uit vijf modules, waarin de kernprocessen uit de drie fasen van zelf gestuurd leren in logische volgorde aan bod komen. Elke module bestaat uit theorie en oefeningen. Het duurt ongeveer een uur om een module af te werken en het is de bedoeling dat een student de eerste vier modules gespreid over één semester (12 weken) doorloopt. De vijfde module gaat over zelfreflectie na de examens. De survivalkit is ontwikkeld voor zelfstandige verwerking door een individuele student, maar kan ook door studiebegeleiders gebruikt worden ter ondersteuning van individuele of groepsgewijze studiebegeleiding.

Listing 1 - 10 of 115 << page
of 12
>>
Sort by